Beskrivelse av håndboka
Dette er en felles håndbok for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid som er forpliktende for alle som jobber med barn og unge i Salangen og Lavangen kommune.
Hensikten med å lage denne felles håndboken for barnehage og skole, er å gi en samlet oversikt over retningslinjer, offisielle dokumenter og faglige- og administrative aktører knyttet til oppvekst i kommunen, samt deres ansvar og oppgaver. Dokumentet inneholder særlig bestemmelsene i opplæringslovens kapittel 5 om spesialundervisning i skole, og kapittel 7 om retten til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. I tillegg, inneholder håndboken rutiner og bestemmelser rundt trygt og godt leke- og læringsmiljø i skole og barnehage, jmfr kapittel 9 i opplæringsloven og kapittel 8 i barnehageloven. Boken omhandler også §§2.8 og 1.4 i opplæringsloven. Disse omhandler særskilt språkopplæring og tidlig innsats.
Håndboken skal bidra til å skape et felles språk knyttet til saksgang og behandlingsrutiner i barnehage og skole. Håndboken skal også være til hjelp for samarbeidet mellom barnehage, skole, PPT, og andre samarbeidspartnere, for å sikre at minstekravene i barnehage- og opplæringsloven oppfylles, og for å forbedre kvaliteten på det tilbudet barnet/eleven får.
Spesialundervisning for voksne omhandles ikke i denne håndboken.
Det er en uttrykt føring fra statlig og kommunalt hold at det skal fokuseres på tidlig innsats i et barns liv, og hvordan laget rundt barn og familier skal samarbeide og tilrettelegge til deres beste. Bedre tverrfaglig innsats-BTI er en del av dette. (Klikk her for hjemmeside BTI) Tidlig innsats betyr tidlig inngripen når problemer oppstår eller avdekkes i førskolealder og i løpet av grunnskoleopplæringen.
Alle har muligheter til læring. Tiltak skal settes inn så tidlig som mulig for å sikre at alle barn og unge får brukt sitt læringspotensiale.