Roller

1.1 Kommunalsjef for oppvekst/ oppvekstleder 

 

Kommunedirekøren er øverste leder for den kommunale administrasjonen. Den utfører sine oppgaver på bakgrunn av myndigheten kommunestyret har gitt kommunedirektøren, og innenfor de rammer kommuneloven setter. Kommunestyret er det øverste styrende organet i kommunen.

1.1 Kommunedirektøren

  • har et overordnet ansvar for arbeidet med tilrettelegging og kvalitetssikring av pedagogisk og spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning.
  • skal påse at saksbehandling skjer fortløpende.
  • skal sikre at barnehager, skoler, PPT, barnevern, helse, fysioterapauter, dvs. alle som jobber med barn og unge, har rutiner som beskriver samarbeidet og den interne ansvars- og arbeidsfordelingen.
  • fastsetter gjennom retningslinjer og delegering, hvem som har ansvar for undervisning, oppfølging og gjennomføring av det pedagogiske arbeidet i skolen.
  • har det overordnede ansvaret for fordeling av ressurser i skolen, også de spesialpedagogiske ressursene, mens kommunestyret vedtar prinsippene og de økonomiske rammene.
  • tildeler budsjett til barnehager og skoler ut fra rammer og retningslinjer gitt av kommunestyret.

1.2 Oppvekstleder/kommunalsjef

  • har ansvar for forvaltningen av det pedagogiske arbeidet i skole og barnehage. Ansvaret omfatter også barn som ikke går i barnehage, jfr. barnehageloven § 19 a.
  • skal kvalitetssikre barnehagen og skolens arbeid med individuelle opplæringsplaner, årsrapporter gjennom regelmessig tilsyn.
  • skal behandle klager på det pedagogiske og det spesialpedagogiske tilbudet for barn i barnehage og skole.
  • fordeler budsjett til barnehage og skole ut fra kriterier vedtatt i kommunestyret og etter melding av behov.
  • fatter enkeltvedtak for barn i barnehage og skole, men også barn i private barnehager og for barn som ikke går i barnehage. Oppvekstleder/kommunalsjef kan delegere dette arbeidet ved behov.
  • saksbehandler garanti- og refusjonssøknader for spesialpedagogisk hjelp for barn i fosterhjem.
  • har rutiner som beskriver ansvars- og arbeidsforeldingen, og sikrer at disse følges opp og blir evaluert.
  • har ansvaret for forvaltningen av det spesialpedagogiske arbeidsfeltet på skoleområdet.
  • har ansvaret for å kvalitetssikre skolenes arbeide med individuell opplæringsplan og årsrapporter gjennom regelmessige stikkprøvekontroller.