UNDER KONSTRUKSJON NÅ

Interne roller

​2.1 Styrer

Styrer/enhetsleder er barnehagens øverste leder og har ansvar for pedagogisk, personal og administrativ ledelse i en barnehage. Styrer er ansvarlig for barnas læringsmiljø og for å legge til rette for gode utviklingsprosesser i barnehagen. Styrer er ansvarlig for at alle ansatte får veiledning og støtte i arbeid med å skape et godt læringsmiljø for barna i samarbeid med personalet (Rammeplanen for barnehager, 2017, s.16).

Styrer/enhetsleders oppgaver kan bestå av:

  • ansvar for at barn med behov får spesialpedagogisk hjelp.
  • påse at nødvendige tiltak iverksettes i påvente av sakkyndig vurdering.
  • Ved henvisning til PPT som fører til vedtak, skal styrer i samråd med spesialpedagog og pedagogisk leder tilrettelegge for tiltak til barn på bakgrunn av sakkyndig vurdering.
  • sikre samarbeid med andre tverrfaglige instanser.

I starten av hvert barnehageår anbefales forventning- og avklaringsmøte mellom styrer/enhetsleder og styrerassistent for å fordele konkrete arbeidsoppgaver uavhengig av endring i personalsammensettingen.

2.2 Styrerassistent

Styrerassistent skal bistå enhetsleder i det faglige og administrative arbeidet på enheten med å sikre at tjenesten blir utført i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og aksepterte standarder.

Styrerassistentens oppgaver kan bestå av:

  • bistå enhetsleder med tilrettelegging og organisering av arbeid (f.eks.: morgenmøte)
  • ivareta kvalitetsutvikling internt og med eksterne aktører
  • bidra til enhetens faglig og forsvarlig drift samt utvikling
  • delta i personaladministrative oppgaver
  • internkontroll
  • fungere som stedfortreder ved enhetsleders fravær jmf. Pkt. 2.1

2.3 Spesialpedagog/ pedagog som utfører spesialpedagogisk hjelp

Spesialpedagogisk hjelp skal skje i trå med sakkyndig vurdering gitt av PPT. Hjelpen kan organiseres på ulike måter, men skal bidra til å støtte barnets trivsel og helhetlige utvikling. Det kan skje individuelt eller i gruppe (Barnehageloven, §31). Spesialpedagogisk veileder vil være et nyttig verktøy for denne rollen.

Oppgaver til spes.ped / ped. som utfører spes.ped hjelp kan bestå av:

  • organisering og framdrift av arbeidet ut ifra tiltak rundt barn hvor det anses nødvendig for barnets utvikling utover det som dekkes innenfor det allmenpedagogiske (systemnivå).
  • støtte og veilede ansatte og foresatte, støtte pedagogisk leder i å tilpasse det allmenpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger samt gjennomføre observasjoner, evaluere og justere tilretteleggingen i samarbeid med avdelingen og foresatte. I tillegg gjennomføre tiltak som en del av utprøvingsfase før en eventuell henvisning til PPT.
  • Jobbe tverrfaglig sammen med pedagogisk leder og styrer for å sikre tidlig innsats i samarbeid med foreldre/foresatte, PPT, barnevern, helsestasjon og andre aktuelle eksterne instanser.
  • jobbe med tidlig innsats hvor målet er at alle barn skal føle at de er en del av et inkluderende fellesskap (Meld. St. 6), samt holde seg faglig oppdatert gjennom kurs og møter.
  • Skriftliggjøring av det pedagogiske arbeidet, i form av IUP, årsrapport, observasjonsnotat, m.m.

 

2.4 Pedagogisk leder

Pedagogisk leder har ansvaret for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet i tråd med barnehageloven og rammeplanen (jmf. rammeplanen 2017, s 16.) Pedagogisk leder skal veilede personalet og sørge for at det pedagogiske innholdet oppfylles i det daglige innholdet i barnehagen.

Pedagogisk leders oppgaver kan bestå av:

  • lede arbeidet med planlegging, gjennomføring og dokumentasjon
  • vurdering og dokumentasjon av innhold samt barns utvikling
  • helhetlig ansvar for organisering av fremdrift i det pedagogiske arbeidet på avdelingen
  • utvikling av et inkluderende læringsmiljø i barnegruppen
  • kartlegging, observasjon og dokumentasjon av barns utvikling, ansvar for pedagogisk rapport
  • planlegge, lede og holde avdelingsmøter og veilede personalet
  • bidra i utviklingsarbeid og holde seg faglig oppdatert gjennom ressursteam, (eksterne veiledninger) kurs og fagmøter
  • planlegge og organisere foreldresamarbeidet og sørge for god informasjonsutveksling mellom barnehage og hjem
  • skal informere styrer/enhetsleder om barn med utfordringer samt være oppmerksom på forhold som kan føre til barneverntjenesten (barnehageloven § 46)
  • I samråd med styrer/enhetsleder, melder pedagogisk leder opp saker til PPT hvor det anses nødvendig med en sakkyndig vurdering

2.5 Barnehagelærer

Barnehagelærer fungerer som pedagogisk leders stedfortreder og er ansvarlig ved pedagogisk leders fravær. Barnehagelærer tar da over pedagogisk leders arbeidsoppgaver (jfr. pkt. 2.4).

2.6 Fagarbeider / assistent

Fagarbeider/assistent skal bidra til utvikling av læringsmiljøet sosialt og faglig i barnehagen og være med på å skape et godt personal og foreldresamarbeid.

Fagarbeider/assistentens oppgaver kan bestå av:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere arbeidet i barnehagen i samarbeid med pedagogisk leder eller barnehagelærer
  • utvikle læringsmiljøet faglig og sosialt
  • daglig samarbeid med foreldre og delta på foreldresamtaler
  • observasjoner av enkeltbarn og barnegruppen
  • delta i utviklingsarbeid i barnehagen
  • fagarbeidere har ansvar for veiledning av lærlinger, delta på kurs og møter i regi av offentlig opplæringskontorer som lærling er tilknyttet. Avsettes 1 time planleggingstid, samt 1 time veiledning.
  • fagarbeider deltar på møtene som omhandler lærlingens utvikling
  • assistenter har veiledningsansvar for elever som er i praksis. Det skal avsettes tid til planlegging og veiledning
  • assistenter deltar på evalueringsmøtet på slutten av elevens opphold

I tillegg har Vasshaug Barnehage en kjøkkenassistent.

Kjøkkenassistentens oppgaver kan bestå av:

  • fordeler mat til avdelingene på dager hvor det serveres varm mat. Maten er tilberedt på sykehjemmet.
  • bistår i påsmøring av mat og oppvask
  • er tilgjengelig som ansatt på avdelinger der det er behov
  • har ansvar for matbestilling, ta imot kjøkkenvarer, og har ansvar for å holde kjøkkenet rent i forhold til gjeldende regler og lovverk.
  • Oversikt over barnas allergier og andre behov i forhold til mat

Møtearenaer

2.7.1 Fagmøter

For å gi ansatte faglig påfyll om viktige temaer, kan arbeidsplassen organisere fagmøter. På disse møtene jobber de ansatte med utviklingsarbeid og implementering ny kunnskap. Tema for et fagmøte i en barnehage kan f.eks. være: Førstehjelpskurs, pedagogisk analyse, BTI, m.m.

 

2.7.2 Personalmøter

Personalmøtet er en arena hvor ansatte mottar informasjon som omhandler organiseringen på arbeidsplassen. Det er en arena for de ansatte kan medvirke ved å dele synspunkter og innspill før arbeidsgiver tar endelig beslutning. Et eksempel på tema på personalmøte kan være timeregistrering og opplæring i dette, arbeidsmiljø og trivsel, foreldresamarbeid m.m.

 

2.7.3 Avdelingsmøter

Avdelingsmøtene i barnehagen gjennomføres ukentlig hvor ped.leder er ansvarlig. På møtet blir en enig om det videre arbeidet fremover, tar opp saker vedrørende enkeltbarn på sin avdeling og en kan diskutere hvordan arbeidet på avdelingen fungerer og om det er noen områder en bør endre på. Avdelingsmøtet kan være en arena hvor personalet fortsetter arbeidet med områder som er blitt tatt opp på fagmøter/personalmøter.

 

2.7.4 Ledermøter

På ledermøte deltar alle pedagogiske ledere samt styrer/enhetsleder og/eller styrerassistent. På disse møtene tas det opp spørsmål vedrørende driften på de enkelte avdelingene og hvordan arbeidet fungerer. Det videreformidles hvordan utviklingsgruppa ser for seg at en skal implementere arbeide som er bestemt gjennomført. Det diskuteres på ledermøtet hvordan en skal gjennomføre med tanke på ressursbruk og samhandling avdelingene seg imellom. Ledermøtene bidrar til at styrer/styreassisten får en oversikt over ressurser innad.

 

2.7.5 Utviklingsgruppe

Utviklingsgruppen er ansatte i barnehagen som er satt sammen for å bidra til implementering og videreføre satsningsområde som er bestemt av kommunal administrasjon eller innad i den enkelte barnehage. Områder som utviklingsgruppen skal bistå med kan være kompetanseløftet, arbeidsmiljø, satsninger på regionalt- og nasjonalt nivå, ny rammeplan og andre lovverk og regler. Gruppa skal fungere som drivere av arbeidet og har formidlingsansvar til alle ansatte som jobber i barnehagen. Det er viktig at arbeidet er godt forankret hos ledelsen i den enkelte barnehage. Dette sikres ved at styrer/enhetsleder eller styrerassistenten  er med i utviklingsgruppa.

 

2.7.6 Ressursteam/ tilstedeværelse

Hensikten med ressursteam er å sikre tidlig innsats og vektlegge universelt forebyggende arbeid for alle barn. Målet er at barna skal være en del av fellesskapet og at flest mulig barn får tilpasset det allmenpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger. I ressursteam diskuteres saker på individnivå og systemnivå. Ved individnivå innhentes alltid godkjenning fra foreldre/foresatte. Foreldre/foresatte inviteres inn til å være med på ressursteam. Saker som kan være aktuelle på systemnivå er språkmiljø, lek- og læringsmiljø og andre tema som er aktuelle for gruppa.

Tilstedeværelsen er kommet på bakgrunn av PPTs mandat hvor man jobber på individ- og systemnivå. Hensikten med tilstedeværelsen er å være tilgjengelig for å kunne gi råd og veiledning til ansatte i skole og barnehage. Tilstedeværelsen kan også brukes til foreldresamarbeid/ foreldreveiledning, en-til-en veiledning av ansatte eller gruppeprosesser på avdeling. I arbeidet før utarbeiding av en sakkyndig vurdering, kan tilstedeværelsen brukes til veiledning og undring sammen med personalet på et lavterskelnivå jmf  Frøyen sitt spesialpedagogiske hjul.

 

2.7.7 Samarbeidsmøte overgang barnehage – skole

Samarbeidsmøtet er et overgangsmøte hvor barnehagen møter skolen sammen med PP-tjenesten og gjennomfører samtaler om barnegruppen som kommer til å starte opp etter endt barnehageår. Hensikten med møte er å skape forutsigbarhet og trygghet til barna som kommer fra barnehagen ved at det møtes av voksne som på forhånd vet hvem de er og kan legge opp til samhandling på bakgrunn av evt utfordringer barnet kan ha. I forbindelse med dette møtet bør det innhentes samtykke fra foresatte (viser til vedlegg XX).

 I møtet planlegges det også hvordan den nye læreren skaper relasjoner til den nye klassen ved å invitere til besøk og komme på besøk til barnehagen. Det er ønskelig at det utarbeides en forutsigbar plan for dette arbeidet.

 

2.7.8 Samarbeidsmøte / Foreldresamtaler / Barnesamtaler

- Med helsesøster (Notat: Går dette under temaet “laget rundt barnet” istedet)

 

2.7.9 Ansvarsgruppemøter

Et ansvarsgruppemøte er et tverrfaglig møte hvor flere instanser, barnehage og foresatte møtes for å planlegge og evaluerer tiltak for barn med behov for ekstra hjelp. Møteleder og ansvarlig for innkalling er som regel barnehagen. Når barnet går over til skolen, er det skolen som er møteleder og er ansvarlig for innkalling. Det anbefales å bruke BTI som kommunikasjonsverktøy i jobben mot ansvarsgruppemøtene. (Det anbefales at disse type møter av holdes minst 2 ganger i året)

Legge inn link til Salangen kommune sine retningslinjer for ansvarsgrupper?

 

Det allmennpedagogiske tilbudet- Tiltak for alle barn i barnehagen

jhg jhg jh jhg jhg jhg jhg jh gjhgjhg gjj g

Undring / bekymring

BTI 

  • Nivå 0 

  • Kapittel 8 (aktivitetsplikten, skjerpet aktivitetsplikt) 

  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden 

  • Fase 1. Bekymringsfasen 

  • Fase 2. Henvisning til PP- tjenesten  

  • Fase 3. Sakkyndig vurdering av barnets behov 

  • Fase 4. vedtaksfasen 

  • Fase 5. Planlegging og gjennomføring 

  • Fase 6. Evaluering og veien videre  

 

  • Nivå 1 

  • F.o.m aktivitetsplan 2

  • Nivå 2 

  • IP? 

  • Spesialpedagogisk hjelp som ikke fungerer? 

  • Nivå 3 

Overganger

  • Arbeid i profesjonsfelleskapet
    • Kort tekst fra rammeplanen
    • Lærende møter

Maler