- Fordi vi kommer hjem til husholdningene, kan vi nå folk direkte. Våre renovatører har informasjonsmateriale med seg, som de henger direkte på avfallsdunken. Her forteller vi om de endringer av tømmerutiner, forteller Bernt Karolius, som er driftsleder i Senja Avfall Miljø.

Ditte Staun, kommunikasjon og bærekraft, fortsetter:

- Vi har gjort det enkelt å skanne en QR-kode på forsiden av «informasjonshengeren». Den sender deg videre til menypunktet «Min Renovasjon» på selskapets hjemmeside. Her finner man sin tømmekalender for 2024. Når du skanner koden, får du også opp spørsmålet: «Ønsker du å laste ned appen»? Vi håper enda flere vil laste den ned. Appen gir deg muligheten til å få varsel om neste tømmedag.

Ditte Staun forteller, at man også kan skrive ut tømmekalender for 2024 fra «Min Renovasjon». Kalenderen er utmerket å ha på kjøleskapet eller på oppslagstavlen. Hun gjør oppmerksom på, at personer uten smarttelefon eller internett, kan kontakte Senja Avfall for utskrift av sin tømmekalender.

Transportleder Gunnar Olsen har fått de første tilbakemeldinger fra renovatører, og sier:

- Det går fint bortsett fra dunker på særlig vinnutsatte plasser. Renovatørene har derfor blant andet i Rossfjord og Brøstadbotn lagt «informasjonshengerne» på butikken lokalt. Våre renovatører er en stor hjelp og gjør en dedikert ekstrainnsats for å få ut informasjon.

Senja Avfall bruker erfaringene fra informasjonsrunden for å høste erfaringer til neste gang selskapet ønsker å nå ut med informasjon til abonnentene. Ditte Staun sier: - Det er lovpålagt å innsamle matavfall separat, så vi er på flere måter inne i et år med endringer i rutiner og vaner. Vi må alle fra senhøsten sortere matavfall. Senja Avfall vil informere i god tid gjennom media, hjemmesiden og appen, og vi vil evaluere erfaringen med å gi informasjon direkte på dunken.

For ytterligere opplysninger og spørsmål, kontakt:

Ditte Staun, kommunikasjon og bærekraft

• e-post: ditte@Senja-avfall.no