Alle som var med på filmen i Salangen - over 250 barn og voksne, er invitert til gjensyn med filmen 28 år etter innspillingen i 1995.

Filmen var den første nordnorske produserte barnefilm på kino, både regissert og produsert av Svein Andersen.

“Utboropprøret” er basert på forfatteren Bjørn Nittebergs bok om sitt handikap; dysleksi. Et problem Svein Andersen også sleit med i sin barndom og oppvekst. Det er fortsatt et aktuelt problem. Omkring 10 % av befolkningen har større eller mindre grad av lese- og skriveproblem. Andersen og Nitteberg vil begge være tilstede på onsdag ettermiddag og fortelle om boka, manus og filminnspillinga i Salangen, som nå er blitt en del av den offisielle norske filmhistoria.

Filmen ble innspilt i Salangen i 1995, og hadde premiere på Den Norske Filmfestivalen i Haugesund i august 1996. Det er nå hele 28 år siden.

De som var med på innspillingen den gang var rundt 10-12 år gammel, og er i dag fylt 40 år. Deres barn er omtrent like gammel som de selv var i 1995. Deres foreldre - dvs. besteforeldrene - er i dag 60-70 år. De som deltok i filmen, spenner nå over 3 generasjoner i Salangen. Hele kommunen, skolen, kultur- og næringsliv var med og støttet filminnspillinga.

- Uten støtten fra Salangens befolkning, hadde det vært vanskelig å gjøre filmen ferdig, men også naturen, skolen og Salangsverket var fantastiske location. Filmen fikk stor oppmerksomhet både i Haugesund og rundt på kinoene i landet i 1996-97, sier regissør Svein Andersen. Både Bjørn og jeg reiste rundt på mange kinoer - ikke minst skolevisninger - og snakket om skrive- og leseproblem, som et handikap - og IKKE som en dårlig grunn til å mobbe medelever.

Filmen handler om 12 år gamle Torgeir som sloss mot ufornuft og fordommer - og mobbing, fordi lærer og elever tror at han er “dum”. Det er han jo ikke. Men han føler seg utstøtt, avvist. Som en UTBOR. Han er handikapet, og føler seg som en utfor; båret ut av samfunnet. Satt utenfor sammen med andre mennesker med problemer.

“Utter” er et gammelt uttrykk; man kalte mennesker som be satt ut i villmarka for å dø eller kare seg selv, for “utbor”. Det var både gamle, syke, handikappede, uønskede barn og fattige.

Filmens problemstilling er like aktuell, også for Bjørn Nitteberg og Svein Andersen. De har begge handikap som er “en utfordring” - også i et rikt Norge.

FOR MER INFO KONTAKT:

• Svein Andersen, regissør/produsent på tlf. 478 99 480