Vi vil få et godt tilbud, med økt tilstedeværelse, mer synlig politi og mere forebygging i Salangen og nabokommunene. Totalt sett vil 7 ansatte i politiet bli knyttet opp mot tjenestestedet i Salangen, noe vi er svært fornøyde med, sier ordfører Simon Løvhaug.

Hele Midt-Troms vil komme styrket ut av denne reetableringen. Totalt vil Midt-Troms Politistasjonsdistrikt bli styrket med 5 nye årsverk, og de vil ha arbeidsted i Salangen. Ordfører Simon Løvhaug og varaordfører Svein Ivar Strømseth er glade for at Salangen kommune og politiet har landet avtalen rundt opprettelse av nytt tjenestested i Salangen.

Etablering av polititjenestestedet innebærer følgende:

• 2 årsverk i patruljeseksjonen, som vil gjøre at når de er på jobb vil det være 2 patruljebiler i Midt-Troms hvorav den nye skal patruljere i den sørlige delen av Midt-Troms, Salangen, Ibestad, Lavangen. Det er veldig bra, da dette vil gi enda mere patruljering i denne regionen. Politiet varsler anskaffelse av ny patruljebil også i den sammenheng.
  • 1 årsverk som forebygger som knyttes opp imot politikontakt og vil ha Salangen som arbeidssted i forbindelse med tjenestestedets åpningstid.
  • 2 årsverk som etterforskere. Disse knyttes til Salangen og vil ha Salangen som arbeidssted i tjenestestedets åpningstid.
  • I tillegg vil politikontakt (1 årsverk) og fagleder innsatsledelse med distriktsoppgaver (1 årsverk) ha Salangen som sitt daglige arbeidsted.

Salangenordføreren er glad for at man nå får et tjenestested på Sjøvegan igjen med totalt 7 ansatte knyttet til kontoret i Salangen.

- Dette vil bidra til at Salangen og kommunene rundt oss vil få økt tilstedeværelse og mer synlig politi. De ansatte som skal jobbe her vil få økt lokalkunnskap og vil kjenne lokalsamfunnet bedre. Dette er bra for den forebyggende biten, da politiet lettere vet hvor de må sette inn tiltak. Det er det som til syvende og sist er formålet med denne gjenopprettelsen, et politi nærmere folk og en bedre kjennskap til lokalsamfunnet. Kontorets åpningstid vil være to dager i uken for publikum, men det kan gjøres avtaler ut over den normale åpningstiden ved behov. Det vil kunne leveres anmeldelser, gjennomføres avhør og publikum vil kunne få veiledning i fra kontoret. Nærmere innhold i polititjenestene som skal leveres til Salangen og nabokommunene skal nedfelles i politirådsavtalen. Denne skal revideres i høst og her vil det beskrives hvilke mål og satsningsområder og hvilke resultater som forventes.

Avslutningsvis sier både Strømseth og Løvhaug at dette vil innebære en betydelig styrkning av beredskap og polititilstedeværelse i kommunene Salangen, Lavangen og Ibestad, men også være bra for hele GDE Midt-Troms (Balsfjord, Målselv, Bardu, Salangen, Lavangen, og Ibestad) som gjennom dette styrkes på flere områder.