TILFELDIGHETER
Christian fyller 15 år i februar, hvilket betyr at han har spilt piano i knappe 7 år. At han i det hele tatt startet med musikk er litt tilfeldig. I matfriminuttene på skolen la han merke til at bestekompisen ofte forsvant ned til kulturhuset og musikkskolen. En dag ville han finne ut hva kompisen egentlig drev med der nede, så han fulgte etter. Der traff han pianolærer Anjelika og fikk bevitne pianoundervisninga. “Okei, dette har jeg lyst til å prøve!”, tenkte han, og spurte foreldrene hva de mente. De ga tommel opp, og dermed var han kulturskoleelev. Dette var i 2018.
- I begynnelsen lærte jeg mest poplåter, men da jeg hørte en annen elev spille “Für Elise” av Beethoven tenkte jeg at DET DER, det vil jeg også lære!
Beethoven åpnet døra til en hel verden av klassisk musikk. Da han tilfeldigvis kom over “Toccata og fuge i d-moll" (for de som er såpass gamle at de husker animasjonsserien “Det var en gang et menneske” som ble sendt på NRK, var dette intromusikken), ble det Bach for full musikk. Så, i 2020, ble han presentert for et Mozartstykke av pianolæreren, og det tente en ny gnist. I dag er det fortsatt Mozart som er favoritten: - Mozart rager over alle!
- Hva er det med Mozart som er så bra, syns du?
Christian tygger litt på det før han endelig svarer:
- Det er vel noe med at hele spekteret av følelser finnes i ett og samme stykke. Musikken skifter karakter hele tiden, det blir aldri kjedelig.
Hvor musikaliteten stammer fra har han ikke noe entydig svar på.
- Jeg vil ikke akkurat si at jeg har vokst opp i en musikkfamilie. Foreldrene mine er jo musikalske, men det var tilfeldig at jeg oppdaget dette med piano, og det er helt mitt eget valg å drive med det.
Ifølge pianolæreren er to av hans styrker notelesing og memorering. I praksis betyr dette at Christian lærer sanger utenat og framfører dem uten bruk av noteark. For tiden er det lengste stykket han spiller på rundt 15 minutter.
Det hender også at han komponerer pianostykker på egen hånd. Da utformer han idéene i hodet og skriver dem ned før de prøves ut på pianoet.
- Det må jo kreve et godt utviklet gehør å gjøre det sånn? Blir resultatet slik du har forestilt deg?
- Det hender jeg bommer litt på intervallene, men det høres mer eller mindre ut som i hodet, ja. Gehør må trenes på, det også, og det har jeg ikke gjort mye av foreløpig.
ØVING OG KJØRING
Men hva har det egentlig krevd å komme til dette nivået? Øving, først og fremst. Gjerne 2-3 timer om dagen.
- Jeg øver av egen vilje, pusher meg selv. Resultatene og framgangen motiverer meg. Pluss at jeg liker å spille, enkelt og greit!
- Du går ikke lei, da?
- Nei, er jeg lei av å øve, sitter jeg heller bare og spiller fritt.
Musiserer, som man kaller det. Instrumentet han øver mest på står hjemme i stua.
- Flygel er et kostbart instrument, men vi fikk tak i et pent brukt fra 1983 som er fint å spille på. Det flygelet som står på Kulturhuset kunne jeg øvd på, men det er egentlig ikke brukbart for noen å spille på lenger.
Ellers går han fortsatt på Kulturskolen i Salangen med læreren Anjelika, pluss at han to ganger i uka reiser til Tromsø, med pappa som dedikert sjåfør, for å få ekstra undervisning på Tromsø Kulturskole og Musikkonservatoriet. - En av lærerne mine der er faktisk professor i piano.
- Men det blir mange timer i bil hver uke?
- Ja... Vi får god tid til å snakke om alt mellom himmel og jord, da. Innimellom kan det selvsagt være slitsomt og ubeleilig med reisinga, når man har innleveringer og sånt på skolen. Det hender jeg jobber med det mens vi kjører
KURS OG KONKURRANSER
I tillegg til ukentlig reising tur-retur Tromsø har det blitt en del turer på kurs og konkurranser rundt omkring. Av disse kan nevnes kurset Poros Piano Academy i Hellas, den nordiske talentkonkurransen Polstjärnepriset i Sverige og Ungdommens Musikkmesterskap i Oslo (der Christian vant i sin kategori). Nasjonalt Klavertiltak må også nevnes, et arrangement der man får undervisning av profesjonelle pianister. Der har han tidligere deltatt på Rekruttprogrammet, men denne uken fikk han altså nyheten om at han er kommet inn på Hovedprogrammet for 2025, som én av ti i landet.
- Og så ble du tildelt Ungdommens Kulturpris for 2024 her i Salangen?
- Ja, den er jeg veldig stolt over!
Som nevnt er siste milepæl Nordlysfestivalen i Tromsø onsdag 29. januar, der han ble plukket ut til å spille med Arktisk Filharmoni og fikk stående applaus fra et entusiastisk publikum.
I dyp konsentrasjon på Norges Musikkhøgskole.
Den internasjonalt anerkjente pianisten og
musikkprofessoren Liv Glaser i bakgrunnen.
FRAMTIDA
Som 9. klassing nærmer han seg nå slutten av ungdomsskolen. Hva tenker han egentlig om tida etterpå?
![]() |
Foto: Trine Torgersen |
- Det blir nok studiespesialisering på videregående i Salangen. Det er liksom mer... “convenient”. Kan bo hjemme, slipper å bo på hybel, slipper å lage mat og vaske klær, he he... - Og etter videregående? - Kanskje konservatoriet. I Tromsø. Jeg vil bli i nord. Det er her jeg liker meg, det er liksom “min plass”.
Vi gratulerer med utmerkelsene og følger spent med på fortsettelsen!